تعریف و مفهوم نرم افزار سازمانی

تعریف و مفهوم نرم افزار سازمانی

تعریف و مفهوم نرم افزار سازمانی

تعریف - نرم‌افزار سازمانی (Enterprise software) به چه معناست؟
نرم افزار سازمانی اصولا شامل هر سیستم نرم افزار می باشد که برای سازمان های بزرگ مورد استفاده (کسب و کار و یا دولت) دارد. نرم افزار سازمانی بخش ضروری از یک سیستم اطلاعات مبتنی بر کامپیوتر است، خدمات نرم‌افزارهای سازمانی معمولا منجر به ابزارهایی حول محور کسب و کار می‌شود مانند پردازش اطلاعلت، پرداخت آنلاین ، سیستم های حسابداری ، سیستم‌های صورت‌حساب خودکار، امنیتی، مدیریت محتوا، مدیریت خدمات فناوری‌اطلاعات، مدیریت رابطه با مشتریان، طرح‌ریز منابع، نجارت هوشمند، مدیریت اچ‌آر، تولید، برنامه‌های یکپارچه و اتوماسیون فرم و البته کاربردهای فراوان دیگر.
نرم‌افزار سازمانی مجموعه‌ای از برنامه‌های کامپیوتری را توصیف می‌کند که دارای ویژگی تجاری مشترکی هستند؛ ابزارهایی برای مدلسازی چگونگی کارکرد یک سازمان و نیز ابزارهای توسعه‌ایی برای ساخت برنامه‌هایی بی‌همتا برای آن سازمان . ین نرم‌افزار به حل مشکلات سازمانی می‌پردازد . همچنین این نرم‌افزارها با استفاده از معماری نرم‌افزار سازمانی توسعه می یابند.نرم‌افزارهای سطح سازمانی با هدف پیشرفت و بهبود محصولات سازمانی برای پشتیبانی مطنقی از کارهاست. هدف اصلی توسعه نرم افزار سازمانی بهبود بهره وری از طریق قابلیت ها پشتیبانی منطقی کسب و کار است.

یکپارچه سازی و استقرار
نرم افزار های سازمانی معمولا در ارتباط و یا ادغام با دیگر برنامه های کاربردی که معمولا مورد استفاده سازمان هستند می باشند. و در انواع شبکه (اینترنت، اینترانت و شبکه های داخل سازمان ها) مستقر می شود، در حالی که در چنین شرایطی باید امنیت را تضمین نمایند. برنامه های سازمانی اختصاصی معمولا توسط یک تیم توسعه IT تخصصی در داخل سازمان توسعه می یابند. با این حال، سازمان ها ممکن است برخی یا همه فرایند توسعه نرم افزار را برون سپاری نمایند.

ارائه دهندگان خدمات کاربردی (ASP)
امروز، استفاده از نرم افزارهای ارائه دهندگان خدمات کاربردی (Application Service Providers) شایع تر هستند . در این حالت، نرم افزار سازمانی توسط یک شخص یا شرکت ثالث ارائه می شود در این الگو بستر استفاده از نرم افزار با هدف استفاده از خدمات نرم افزار اجاره داده می شود. اغلب نرم افزارهایی از این دست به عنوان software-as-a-service شناخته می شوند و مبتنی بر وب می باشند.

موضوعات داغ در نرم‌افزار سازمانی
نوعی از محاسبات مبتنی بر اینترنت، که در آن خدمات به کامپیوتر و دستگاه های یک سازمان را از طریق اینترنت به عنوان یک تحویل گیرنده سرویس های پردازشی می باشد در حال حاضر مطرح است. در این روند برنامه های سازمانی به سوی محاسبات ابری حرکت می کنند، در نتیجه برخی یا تمام زیرساخت های سازمان ها به سمت خدمات ابری و الگوی درخواست برحسب تقاضا(Request on demand) پیش می رود.

برخی از انواع رایج نرم‌افزار سازمانی عبارتند از:
سیستم صدور صورت حساب
پردازش پرداخت
سیستم های بازاریابی ایمیل
مدیریت محتوا
مرکز تماس و پشتیبانی از مشتری
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)
اطلاعات کسب و کار
تداوم کسب و کار برنامه ریزی (BCP)
مدیریت منابع انسانی
شرکت نرم افزار یکپارچه سازی (EAI)
سیستم پیام رسانی و مشارکت.