اصطلاح پرتال وب در طراحی وب سایت به چه معناست؟

اصطلاح پرتال وب در طراحی وب سایت به چه معناست؟

اصطلاح پرتال وب در طراحی وب سایت به چه معناست؟


زمانی که به عرصه اینترنت وارد می شوید با اصطلاحات فراوانی برخورد می کنید و در مقوله طراحی وب سایت نیز اصطلاحاتی وجود دارد که بارها با آن سر و کار خواهیم داشت. یکی از این اصطلاحات رایج در طراحی وب سایت پرتال وب است. در تعریف این اصطلاح باید بگوییم که وبگاهی می باشد که با جمع آوری اطلاعات از منابع گوناگون و آنها به صورت واحدی تجمیع می نماید.
البته در طراحی وب سایت پرتال وب به درگاه وب نیز شهرت دارد. اصولاً در هر صفحه کامپیوتری هر منبع اطلاعاتی محدوده ای مشخص برای خود دارد که برای کاربر به نمایش می گذارد. این پروسه فضایی را اشغال می کند که به آن پورتلت گفته می شود. برخی مواقع کاربر می‌تواند تعیین کند که کدام نمایش داده‌ شود و از نمایش کدام یک جلوگیری به عمل بیاید.


طراحی وب سایت و خدمات ارائه شده توسط پرتال وب


پرتال های وب در کنار ویژگی هایی که دارند نظیر استاندارد جویشگر خدماتی گوناگون نیز مانند رایانامه و اطلاعات و پایگاه داده ها و حتی سرگرمی نیز ارائه می کنند. از دیگر کاربردهای پرتال ها  در طراحی وب سایت این است که مسیری جهت یکپارچه سازی ظاهر است که کنترل و مدیریت چندین پایگاه داده و برنامه های کاربردی مختلف را برای سازمان ها مهیا کند. پرتال ها را می توان به دسته عمودی و افقی تقسیم بندی کرد.
تفاوت آنها نیز در این است که در طراحی وب سایت پرتال های افقی قسمت های زیادی را پوشش می دهند ولی پرتال های عمودی بر یک قسمت خاص تمرکز دارند. بنابراین در طراحی وب سایت از پرتال های عمودی به عنوان نقطه ورودی خاص، برای یک بازار یا صنعت خاص نام می برند ولی از پرتال های افقی به یک سکو برای چندین شرکت.

 

انواع پرتال های وب در طراحی وب سایت را نام ببرید؟


برخی از پورتال های خاص (صنعتی - بازرگانی - خدماتی) مخاطبان محدود و مشخصی دارند، مانند پورتال های بانك ها، سازمان های دولتی و وزارتخانه ها پرتال های اطلاعاتی خاص می گویند. در طراحی وب سایت پرتال ها را می توان به انواع مختلف پرتال‌های وب، پرتال‌های وب دولتی، پرتال‌های فرهنگی، پرتال‌های مناقصه و پرتال‌های وب شخصی تقسیم می شوند که در آنها فضایی برای معرفی و به اشتراک گذاری نمونه کارها و نوع فعالیت و رزومه هر شخص قرار داده می شود.